muhtar adayı broşürü   


muhtar adayını mahalle sekenesine tanıtmak üzere bastırılan ve muhtelif yollarla dağıtılan tanıtım kâğıdı. kendine has birtakım özellikleri vardır.

şekil özellikleri: kuşe kâğıda basılmaz genelde, kuşe kâğıt gereksiz masraftır, uyduruk kâğıda renkli olarak basılır; elimde bulunan iki örneğin ortalama ebadından (260 cm kare ve 205 cm kare) genellersek ortalama 230-250 cm kare boyutundadır, yani elde kaybolmayacak kadar büyük ve posta kutularından taşmayacak kadar küçük olur; yazıları italik yazıyla yazılır ve çoğu zaman fotoğraf barındırır. muhtar adayı zaten doğası gereği kale alınmayan biri olduğundan bastırdığı broşürlerden buram buram dandikizm kokusu fışkırır: dizgi hatasının bini bir paradır.

içelik ve ruh özellikleri: nurulah ataç’ı mezarında fır döndürecek bir dil hakimdir bu tarz broşürlerde, bu hatalar da otobiyografinin bittiği ve vaatlere başlandığı yazı kısımlarında daha belirgindir. anlatım süperdir. örneğin bir incirli mahallesi muhtar adayının broşürünü dil bakımından inceleyelim (bütün parantezler benimdir):

“mahallemizin sorunlarını çözmeye talibim:
. yunus emre ve sezgin caddesinin kesiştiği noktanın (“caddelerinin” olacak. yoksa koskoca evliya ile cadde nasıl kesişir?) trafik düzeni (cümle böylece bitiyor. trafik düzeni neden bir sorun olsun? sorun, düzenin sağlanamamasındadır elbette. ayrıca bu maddeden anlıyoruz ki ilk cümlede çözüleceği öngörülen sorunlar madde madde sayılıyor)
. barış yolu, refik saydam caddesi’nin (burada “ve” kelimesi ve “caddelerinin” sözü yerine virgül konmuş, böylece refik saydam caddesinin barış yolunun bir parçası olduğu sanısı veriliyor. halbuki bunlar ayrı ayrı caddeler) kesiştiği noktanın sinyalizasyon olayının çözüme kavuşması (çözüme kavuşma da sorun değil. bu cümlede adayımız bahsettiği bölgeye trafik ışıkları koyduracağını ima ediyor. en azından ben bu cümleden buu çıkarıyorum)
. pazar yerlerenen (hata adaya aittir) insan (lık) onuruna yakışır hale getirilmesi (artık anlıyoruz ki adayımız sorunları değil çözümleri saymakta)
. piyangotepe kızılay bağlantılı ulaşımın (kızılay bağlantılı nereye ulaşım?) sağlıklı zemine oturtulması (ek bilgi: şu anda piyangotepe kızılay ulaşımı diye bir ulaşım yoktur mahallemizde. bu cümleden çıkarmanız gereken “piyangotepe’den kızılay’a otobüs çektireceğim”dir)
. mahallemizde kablolo (hata adaya aittir) yayının yaygınlaştırılması
. dar gelirli öğrencilerin eğitimine katkı
. mahallemizin sorunlarının çözümü için oylarınıza talibim. (saydığı ya da sayamadığı bütün sorunların çözümü tekil bir çözümdür, olabilir; fakat bu çözümün bu adayı seçmekten geçtiğini sanmıyorum”

ruhani özellikler: (bu bölümde giderek didaktikleşiyoruz) muhtar adayı, broşüründe sesiyle (söylemleriyle-vaatleriyle) olsun, fiziğiyle (fotoğraf) olsun, mahalle sakinlerine belirli bir vizyon sahibi olduğunu çaktırmalıdır, en azından öyleymiş gibi yapmalıdır [*]. fotoğrafla bunu yapması çok zordur: bir) orta yaşlarını süren bir esnaf, görüntüsündeki karizmayı büyük bir ihtimalle yitirmiştir iki) fotoğrafçılar adayı kale almazlar, özenli fotoğraf çekmezler.
demek ki vizyon sahibi gibi görünmek broşüre bir muhtarlık ruhu katabilmekten geçer. bunun için izlenen yollar da çeşit çeşittir.
. cv: broşürdeki aday özgeçmişinde, hedefi en göbeğinden vuracak unsur “sukûneti”, sakinliğidir: tercihen o mahalle doğumlu olması, doğum başkaysa en azından uzun süredir (güncel bir örnek: 2004 yılındaki bir seçim için 1972’den beri. hesapladım: 32 sene yapıyor. sağlamasını yapayım. doğru, 32) o mahallede oturuyor olmasıdır
broşür cv’sinde vurgulanacak ve mahalle sakinliğini destekleyen en büyük dayanak esnaflıktır. bunu emekli öğretmenlik izler. muhtar dediğin ya esnaftır, ya emekli öğretmendir, ya da ikisi birdendir. bu noktada da 19 mayıs mahallesi adaylarından birinin broşürünü örnek verebiliriz: “halkın içinden yetişmiş bir esnaf olarak mahallemizin başlıca sorunlarının tamamını çok iyi olarak bilmekteyim” ana mesaj şudur: “1972’den beri mahalle sakiniyim ve esnafım, daha ne olsun?”
broşür cv’sinde sağlıklı aile hayatından dem vurulmazsa bir şeyler eksik kalır: “evli ve iki çocuk babasıyım”, “1969-1984 tarihleri arasında mahallemizin muhtarlığını yapan hacı tevfik’in oğluyum”
. iletişim unsurları ve elektrik verme sloganı: esnaf muhtar adayı broşürüne dükkanının ve “gsm” inin telefonlarını vermelidir. telsim telefon numarası veren kerizdir. türksel telefon numarası verilmelidir, yoksa alınmalıdır, türkselin karizmasından faydalanılmalıdır.
muhtar adayları broşür hudutları dahilinde halka “muhtar elektriği” vermek için sloganlar türetirler. en bilindiği “oylar sizden hizmet bizden”dir. değişik şekilleri de mevcuttur: “gelin el ele incirli’yi daha temiz, örnek bir mahalle yapalım”, “siz bizi iyi tanırsınız” böyle işte.
. fotoğraf: bu biraz da fotoğrafçıya kalıyor ama broşüre koyulacak fotoğraf süper olmalıdır. takım elbise allahın emridir, gülmek günahtır, el sallamak mekruhtur.

sonuçta, broşürün nasıl bir şey olduğunu gördük; mutluyuz. muhtar adayı olursak nasıl bir broşüre gereksinimimiz olduğunu biliyoruz artık.

---
[*] : niccolo machiavelli (1998), selected political writings, muş:hackett, sayfa 56

GiA, en iyi Internet Explorer ve 1024 x 768 çözünürlük ile görüntülenir.


DiskLamer: GIA içinde, dışında, etrafında, üzerinde gördüğünüz her türlü anlam, başlık, vs yazana aittir. Herhangi bıdıbıdı ile GIA muhatap olmayacaktır, sorumlu tutulmayacaktır. Ettiği laf ile gia arkasına saklanmaya çalışanlar direk satılacaktır, afişe edilecektir.

Hafif GiA
0.0091 saniye (8 query)